На сьогоднішньому етапі розвитку Інтернету практично у будь-якої компанії є можливість істотно збільшити кількість своїх клієнтів і оборот в цілому за рахунок розміщення і правильного розкручування власного сайту в Інтернеті. У Європі, наприклад, складно знайти навіть невелику компанію, у якої не було б власного сайту.
Всі сайти по своєму наповненню і призначенню ми поділяємо на такі категорії:
- Сайти-візитки
- Сайти компаній з більш складною структурою (каталог продукції, послуг, портфоліо тощо)
- Інтернет-магазини, аукціони
- Новинні, пошукові, рейтингові портали і каталоги
- Інформаційні портали (містять статті, книги тощо)
- Веб-системи обліку товарів, бухгалтерії та інші
Розглянемо коротко кожен з них.
Класифікація сайтів
Сайт-візитка. Як правило, сайти такого типу мають просту структуру, містять до 10 сторінок, що надають загальну інформацію про фірму і її продукцію. Зазвичай посилання на сторінках такого сайту дозволяють з кожної сторінки потрапити на будь-яку іншу. Такі сайти можуть бути виконані повністю на flash і бути по суті презентацією фірми в Інтернеті. Сайт-візитка цілком себе виправдовує в тому випадку, якщо продукція фірми не потребує повного і серйозного подання в Інтернеті, основне ж завдання такого сайту полягає у наданні користувачеві короткого опису фірми і її контактної інформації.
Сайт компанії з каталогом продукції/послуг/портфоліо. Відрізняється від сайту-візитки наявністю детального каталогу з описами, фотографіями (для товарів), зображеннями готових продуктів (для портфоліо). В окремих випадках такий каталог може містити дуже велику кількість найменувань, що вимагає створення зручної системи навігації по сайту. Такий сайт надає набагато більше інформації про продукцію і послуги компанії, що здатна викликати більший інтерес потенційних клієнтів, ніж сайт-візитка.
Інтернет-магазини, аукціони. На сайтах такого типу представлений певний спектр продукції, яку можна придбати/замовити інтерактивно, прямо з цього сайту. Останнім часом набувають все більшого поширення у зв’язку із зручністю замовлення продукції і збільшенням популярності Інтернету. Здатні досить швидко почати приносити дохід, однак вимагають багато часу на підтримку, обробку замовлень і т. п.
Новинні, рейтингові, пошукові портали і каталоги. Надають безкоштовні послуги з пошуку потрібної інформації в Інтернеті, новини, каталоги сайтів з тематичним сортуванням. Практично всі подібні проекти мають комерційні сервіси, за рахунок яких і існують. Як правило, сайти такого типу – досить великі проекти, на розкрутку яких йде досить багато часу.
Інформаційні портали. На сайтах цього типу, як правило представлена впорядкована за темами інформація по одній або декільком загальним тематиками. Зазвичай представлена у вигляді різних статей і книг. Також на таких сайтах може бути наведена структурована інформація по продукції різних виробників, реалізована можливість порівняння. Прикладом для таких сайтів може бути будь-який проект, на якому зібрані статті або, наприклад, описи мобільних телефонів, техніки тощо. Як правило, існують такі сайти за рахунок банерної або текстової реклами, або спонсорів, зацікавлених у поданні їх продукції.
Веб-системи обліку товарів, бухгалтерії і інші. Призначені виключно для внутрішнього використання певною компанією, без вільного доступу до них для будь-якого користувача Інтернету. Такі системи можуть виявитися незамінними для великих компаній, що мають філії в різних містах або навіть різних районах одного міста. Потрібно дуже серйозний підхід при проектуванні таких систем, коштують вони досить дорого, однак їх переваги окупають їх вартість в багаторазовому розмірі за рахунок зручності користування.
Ми, природно, не претендуємо на повноту такої класифікації, можна навести безліч прикладів сайтів, які будуть володіти деякими особливостями з двох або більше наведених категорій. У той же час, напевно, знайдуться і такі сайти, які не підходять ні під одну з категорій. Проте охопити абсолютно всі можливі види проектів в настільки короткому описі складно, а оскільки дана класифікація була приведена лише для формування загального розуміння, ми вважаємо її достатньою.
Після розгляду класифікації варто перейти безпосередньо до питання створення сайтів Житомир. Варто зауважити, що процес створення практично будь-якого сайту складається з двох основних частин: узгодження всіх деталей і розробка технічного завдання (ТЗ) до сайту і макету дизайну сайту й, власне, створення сайту. Причому для розробки вдалого проекту порядок повинен бути саме таким, тобто на етапі створення розробник повинен абсолютно чітко уявляти всі деталі проекту, над яким ведеться робота.
Початок проектування сайту. Складання ТЗ
На початку проектування будь-якого проекту необхідно визначитися з основними вимогами до нього. Так, необхідно розуміти, яку саме інформацію потрібно розмістити на сайті і якими можливостями повинен цей сайт володіти. Наприклад, необхідно створити сайт фірми з її коротким описом, контактною інформацією, прайс-листом, каталогом продукції та іншими інформативними розділами. У той же час необхідно організувати зручний пошук по каталогу, порівняння декількох найменувань продукції, можливість замовлення продукції з сайту. Такий опис є необхідним мінімумом, з якого можна починати розробку структури сайту.
При розробці структури необхідно уточнити деякі особливості. Так, наприклад, при створенні каталогу продукції виникає питання про характеристики, якими вона може володіти. Цей етап розробки передбачає спільну роботу замовника та розробника проекту, причому завдання розробника – не тільки уточнити всі деталі, але і порадити найбільш оптимальні варіанти для даного проекту. Результатом такої спільної роботи є грамотно поставлена задача, яка вже сама по собі є дуже важливою умовою для створення якісного та стабільно працюючого сайту.
Крім структури сайту, дуже важливою деталлю є його оформлення. Дизайн сайту – це перше, що бачить відвідувач, і саме дизайн формує перше враження про сайт. Саме з цієї причини до розробки дизайну потрібно підходити з усією відповідальністю. Розробка макету дизайну сайту – одна з перших стадій роботи над проектом, яка також повинна бути узгоджена з замовником. Дизайн заснований в першу чергу на вимогах до проекту. Крім того, у фірми може існувати певний фірмовий стиль, логотип, тощо, що також безсумнівно вплине на загальний дизайн сайту. Після затвердження дизайну можна приступати до оформлення ТЗ і основної стадії роботи над сайтом – його реалізації.
Реалізація сайту. Основні етапи
Робота над будь-яким сайтом може бути розбита на окремі складові, кожна з яких – важлива частина загального проекту. Так, практично будь-який проект може розроблятися як сукупність наступних напрямків:
- дизайн сайту
- структура сайту
- програмна частина, реалізація роботи з БД (базами даних)
- редагування, оптимізація текстів сайту
- HTML-верстка сайту
- заповнення БД необхідною інформацією
Розглянемо трохи докладніше кожен пункт.
Дизайн сайту. Вимог до дизайну можна висунути безліч, однак якихось конкретних обмежень або, навпаки, чітких критеріїв немає. Все в цілому залежить від фантазії і професіоналізму дизайнера, однак деякі основні вимоги до дизайну сайту все ж є. По-перше, він повинен бути зручний, тобто текст повинен читатися легко і без напруги, навігація повинна бути очевидною і т. ін. По-друге, дизайн повинен бути оригінальним і незабутнім, необхідно пам’ятати, що дизайн все ж є обличчам сайту, який в свою чергу представляє компанію в Інтернеті.
Структура сайту. Тут необхідно зауважити, що структура сайту, система навігації по ньому повинна бути зручна і зрозуміла в першу чергу для користувача, тобто людина, яка прийшла на сайт повинна без зусиль знайти потрібну їй інформацію, або, в крайньому випадку, швидко переконатися, що її немає. Бажано давати користувачеві зрозуміти, в якому розділі і на якій сторінці сайту він знаходиться в даний момент. Зручність користування сайтом безсумнівно буде оцінено користувачем, змусить його повернутися на ваш сайт, віддавши перевагу перед іншими, менш зручними. Таким чином, можна зробити висновок, що перше враження користувача формується на основі дизайну сайту, а остаточна оцінка складається вже з урахуванням інформаційного наповнення та ергономіки сайту.
Програмна частина, реалізація роботи з БД. Від того, наскільки грамотно написані основні елементи сайту і реалізована робота з базами даних, залежать багато параметрів. В першу чергу це швидкість і надійність роботи. Крім того, це реалізація різних корисних функцій і, в деяких випадках, зручність користування сайтом в цілому. Тому недооцінювати роботу програмістів і проектувальників в створенні сайту ні в якому разі не можна.
Редагування, оптимізація текстів сайту. Тут переслідуються дві мети: надання текстам закінченого вигляду, перевірка і редагування для найкращого висловлення всіх закладених у ньому думок та пошукова оптимізація текстів, виявлення ключових слів для кращого індексування пошуковими системами. Перше обов’язково для будь-якого сайту, друге ж – тільки в тому випадку, якщо сайт потребує розкрутки і пошукової оптимізації.
HTML-верстка сайту. Обов’язковий етап в роботі над будь-яким сайтом. Хоча і не вимагає величезної кількості знань, уважність при проведенні цієї роботи не завадить. Необхідно також тестування зверстаних сторінок як мінімум в трьох найбільш популярних браузерах (Internet Explorer, Mozilla і Opera). Для деяких сайтів верстка всіх сторінок займає досить багато часу, так як це практично ручний процес, на сьогоднішній день мало програм для автоматичної верстки дозволяють отримати хоч скільки-небудь прийнятний результат.
Заповнення БД необхідною інформацією. Цей пункт актуальний не для всіх сайтів, а лише для тих, які динамічно формуються на основі отриманих з БД даних сторінок. В якості прикладу можна навести заповнення каталогу продукцією, її описами, фотографіями і т. ін.
Після виконання всіх перерахованих вище операцій можна вважати основну частину роботи над сайтом завершеною. Залишилося тільки погодити остаточну версію з замовником та розмістити сайт на хостингу в Інтернеті.
Робота з сайтом після його завершення. Підтримка та розкрутка
Популярною помилкою є думка, що достатньо один раз створити сайт Житомир, а в подальшому він буде постійно приносити дохід сам по собі. Проте думка ця помилкова. Слід розуміти, що для успішної роботи будь-якого проекту, в Інтернеті або поза ним, потрібна постійна підтримка. У разі сайту такою підтримкою може бути оновлення інформації на ньому, додавання нових сторінок, товарів, обробка замовлень і т. ін. Вважається, що вартість підтримки солідного проекту за рік повинна приблизно дорівнювати вартості його розробки, а в деяких випадках і значно її перевищувати. Наприклад, якщо взяти в якості прикладу інтернет-магазин, то вартість розробки буде значно нижче вартості підтримки через рік, оскільки для успішної підтримки такого магазину потрібно як мінімум один-два працівники, які знаходяться на робочому місці цілий день, а краще навіть забезпечити цілодобову підтримку. Зрозуміло, в такому випадку зарплата цих працівників за рік суттєво перевищить вартість розробки такого сайту, проте при правильному підході і віддача від нього буде дуже істотна. Якщо ж взяти в якості прикладу сайт-візитку, на якій розташована загальна інформація про фірму і її контактні дані, то вартість підтримки такого проекту звичайно ж буде невисока, оскільки він не передбачає частого оновлення. Однак якщо чекати від такого сайту якоїсь суттєвої віддачі і припливу клієнтів, то варто вкласти певну суму в його розкрутку. Причому варто розуміти, що така розкрутка повинна бути періодичним заходом, який варто проводити в залежності від багатьох факторів від двох-трьох разів на рік і аж до щомісячного комплексу заходів, а в деяких випадках – і більш інтенсивно – кілька різних рекламних кампаній за місяць.
На перший погляд вкладення значних сум в розвиток інтернет-сайту може здатися нерозумними, однак, як показує практика, після грамотно проведеної розкрутки, проект починає приносити істотно більший прибуток в порівнянні з витраченими на нього коштами.
Виходячи з усього вищесказаного, можна виділити наступні основні заходи, які можуть проводитися після безпосередньо створення і розміщення сайту в Інтернеті:
- постійна підтримка проекту (оновлення інформації, додавання нової і т.ін.)
- пошукова оптимізація сайту (комплекс заходів, націлених на збільшення припливу користувачів з пошукових систем)
- інші методи розкрутки (включають в себе банерну рекламу, рекламу в різних тематичних каталогах і т.ін.)
Які заходи застосовувати для сайту і як – рішення, яке засноване на вивченні конкретного сегменту ринку і області Інтернету. Хотілося б лише сказати, що подібні рішення варто довірити професіоналам, які гарантують успіх проведених заходів.