Технічний аудит сайту – ряд заходів, які проводяться з метою визначення ефективності роботи сайту або його окремих частин з технічної точки зору. В процесі проведення аналізу даються поради щодо виправлення виявлених помилок.

Аудит сайту можна порівняти з технічним оглядом автомобіля. Навіть при належному догляді можуть виникнути несправності, які потребують перевірки у фахівця і подальшої заміни неправильно підібраних або зношених деталей. Щоб зрозуміти, що являє собою механізм техаудиту, можна розглянути приклад. Найбільш швидко в топ-10 Google потрапляють технічно справні сайти. І навпаки, якщо сайт має ідеальну архітектуру, оптимізовані метатеги, на ньому розміщено якісний контент, але при цьому присутні помилки в коді або безліч битих посилань, можна забути про успішне ранжування.

 

Відмінності між технічним аудитом та іншими його видами

Прийнято виділяти такі види робіт.

SEO-аудит. Він проводиться з метою показати, наскільки добре бачать ресурс пошукові системи, чи є в текстах обнародувано запити, наскільки коректно працюють посилання.

Юзабіліті-аудит. Така перевірка показує привабливість ресурсу для середньостатистичного користувача: зручність навігації по сторінках, корисність розміщеної інформації та ін.

Маркетинговий. Роботи проводяться для визначення ефективності сайту в контексті ринкового сегменту.

Технічний. На відміну від маркетингового, юзабіліті-, SEO-аудиту сайту технічний аудит включає аналіз працездатності ресурсу. У процесі дослідження перевіряються наступні аспекти:

  • наявність помилок в коді;
  • правильність архітектури;
  • швидкість завантаження сторінок;
  • коректність відповідей сервера;
  • відсутність дублів сторінок;
  • коректність роботи редиректів;
  • правильність карти сайту і robots.txt;
  • наявність битих посилань тощо.

Оптимізацію ресурсу з повільним завантаженням сторінок, великою кількістю помилок можна назвати безглуздою, оскільки користувач не буде витрачати час на очікування завантаження сторінки навіть з ідеальним заголовком H1.

Чому необхідний технічний аудит

Технічний аудит сайту необхідний, і коли сайт тільки запускається, і коли вже працює. Рекомендується проводити цей аналіз не менше 2 разів на рік або частіше. Це дозволить вчасно виявити особливості верстки, нові принципи роботи пошукових систем, інтереси користувачів і т. д. І провести відповідно до них оптимізацію ресурсу. По ряду причин технічний аудит сайту потрібно проводити достроково. До них можна віднести наступні:

  • низькі позиції сайту при вкладенні в нього великої кількості сил і засобів;
  • низький показник конверсії при високому трафіку;
  • зниження показників з-за санкцій з боку Google.

Мета технічного аудиту сайту – виявлення проблем у функціонуванні сайту і своєчасне вжиття заходів для їх усунення.

Як проводиться аудит сайту

Існують 3 варіанти проведення технічного аудиту.

Варіант 1: виконання робіт самостійно

Це спосіб, що вимагає мінімальних вкладень фінансових коштів. Він може підійти тим, хто не бачить у просуванні глобальних цілей, а також фахівцям в даній області. В іншому випадку існує великий ризик витратити час даремно і не досягти бажаних результатів. У найбільш популярних пошукових систем є спеціальні сервіси: Центр веб-майстрів Google і «Яндекс.Вебмайстер». Вони допоможуть вам виконати аналіз сайту самостійно. Наприклад, за допомогою Search Console від Google можна оптимізувати сайти відповідно до вимог пошукової системи. Інструмент вказує на наявні критичні помилки і пропонує оптимальні варіанти їх виправлення:

  • наприклад, якщо ресурс виявився в бані або на ньому збільшилася кількість помилок, роботи Google проінформують вас про це за допомогою повідомлень;
  • якщо в метатегах з’явилася помилка, наприклад немає title або він складений неправильно, вам також прийде повідомлення, де буде прописано, в якому саме місці робот її знайшов і які дії потрібні від вас для усунення;
  • без уваги не залишаться і «биті» посилання (посилання на відсутні сторінки, помилка 404): робот запропонує замінити їх на коректні або видалити і т. д.

Сервіс «Яндекс.Вебмайстер» працює аналогічним чином.

 

Варіант 2: використання спеціальних програм

На сьогоднішній день є безліч програм, які допомагають провести аналіз технічного боку вашого ресурсу. Існують платні (Screaming Frog, Netpeak Spider і ін.) І безкоштовні (RDS bar, Xenu і ін.) Програми, за допомогою яких можна виявити і в подальшому усунути технічні помилки, що заважають просуванню.

Screaming Frog і Netpeak Spider відрізняються зрозумілим інтерфейсом і відмінно підходять як для рядових, так і для просунутих користувачів. Результати технічного аудиту, проведеного за допомогою цих програм, можна вивантажити як таблицю Excel, що сильно прискорить обробку результатів. Дані програми дозволяють дізнатися, на яких сторінках прописані метатеги description і title, наскільки вони унікальні в межах ресурсу. З їх допомогою можна знайти дублі сторінок, які буде запропоновано або видалити, або закрити за допомогою robots.txt від індексації пошуковими системами.

RDS bar є плагін для Opera, Firefox і Chrome. Його установка виконується швидше, ніж інсталяція зазначених вище програм. Для аналізу сторінок плагін пропонує більше 60 параметрів. З них ви можете вибрати цікавлять саме вас, а також додати нові, натиснувши на кнопку «Я хочу новий параметр!»

Варіант 3: звернення до професіоналів

Цей спосіб є одним з найбільш оптимальних. Фахівець зможе проаналізувати сайт, надати детальний звіт про знайдені помилки і запропонувати допомогу в їх усуненні. Професійний підхід допоможе значно заощадити час.

Чек-лист для проведення технічного аудиту

Чек-лист являє собою список технічних параметрів, за якими проводиться перевірка. Щоб не упустити будь-якої з пунктів і досягти хорошого результату, важливо розуміти, які елементи будуть зачіпатися при технічному аналізі.

Нижче представлений чек-лист того, що слід перевірити при проведенні технічного аудиту.

параметр норма
швидкість завантаження Сторінка вантажиться не довше ніж сім секунд.
Розмір коду Файл, який містить код сторінки, важить не більш 200 Кбайт.
Індексація меню На сайті система навігації повинна бути відкритою для індексування.
Кодування Всі сторінки сайту повинні мати одне кодування.
Розташування тега body і блоку контенту сторінки Блок з контентом на сторінці повинен знаходитися поруч з тегом body.
оформлення картинок У зображень, представлених на сторінці, має бути наповнений атрибут alt.
Чистота коду сторінки Опис стилів CSS має виноситися з коду сторінки.
Функціональність системи управління сайтом CMS повинна дозволяти редагувати розміщений контент і додавати новий, прописувати метатеги, створювати нові цільові сторінки.
Коментарі до коду Вони повинні мати невеликий розмір.
Коректність відображення тексту Щоб текст відображався на сторінці, не потрібні Flash або JS.
відсутність фреймів Існують ситуації, коли наявність фреймів обгрунтовано, але краще, коли вони не використовуються на сайті.
Коректність використання JS-скриптів JS-код повинен бути винесеним з коду сторінки, а скрипт – підключається в її кінці.
наявність логотипу Сайт повинен мати оптимізований логотип.
Коректна розмітка сторінки Вона повинна мати тільки один заголовок H1. Для заголовків H2-H6 повинна бути дотримана правильна вкладеність і ієрархія.
кросбраузерність верстки У різних браузерах ресурс повинен однаково відображатися: елементи не повинні роз’їжджатися, пропадати або перекривати один одного.
Человекопонятние урли Користувач повинен розуміти з адреси сторінки, що на ній представлено.
Коректність HTML-коду Він повинен бути перевірений валідатором.
відсутність дублів Сайт не повинен мати технічні дублі сторінок. У головної сторінки вони повинні бути відсутніми повністю.
наявність дзеркал Сайт повинен мати одне головне дзеркало.
Коректність файлу robots.txt У файлі повинні ховатися від індексації технічні сторінки ресурсу, тестові домени і піддомени.
Наявність «хлібних крихт» У них повинна відображатися логічна структура сайту.
Нормативний профіль У ньому мають бути відсутні биті посилання.
Наявність сторінки 404 Вона повинна мати посилання на головну сторінку і хоча б на 1 розділ сайту.
Коректна робота з дублями Тег link rel = “canonical” / може застосовуватися тільки при роботі з дублями.
Правильність роботи на мобільних пристроях Ресурс повинен пройти перевірку мобільних сторінок в «Яндексі» і Google.
Наявність позитивної репутації Не допускається торгівля посиланнями.
Наявність іконки favicon Вона повинна привертати увагу користувачів.
Коректність карти сайту Кількість адрес не перевищує 50 тисяч одиниць, розмір – до 10 Мб і ін.
відсутність вірусів Сайт безпечний для відвідувачів.
відсутність клоакингу На сайті немає підміни контенту.
Як застосовувати отримані результати

Технічний аналіз ресурсу передбачає не тільки пошук помилок в технічній складовій, а й пропозиція варіантів вирішення знайдених проблем. Підсумком виконаних робіт повинен бути детальний звіт, в якому вказані знайдені складності і можливі варіанти їх вирішення. Отримані висновки аудиту дозволять налагодити роботу сайту так, щоб при мінімальних вкладеннях він давав максимальні результати.

Технічний аудит ресурсу є безперервним процесом, що виявляє помилки в роботі сайту і змушує їх виправляти.