Інструменти для кластеризації запитів (семантичного ядра)

Дана тема широко відома для SEO-фахівців і вебмайстрів, які займаються просуванням Інтернет-ресурсів в пошукових системах. Але, мало хто задавався питанням, як зробити це швидко і якісно. Щоб стати просунутим в даному питанні, варто прочитати нашу статтю, яка розповість не тільки про пошукову оптимізацію, але і про те, які краще використовувати інструменти, щоб швидко просунути сайт в топ.

Для того, щоб Ваш сайт з’явився в томі пошукача, необхідно щоб він мав високу відвідуваність. Сама ж відвідуваність того чи іншого ресурсу залежить від “видимості” сторінок сайту. Як же зробити так, щоб при роботі пошукових роботів таких великих пошукових систем як Google і Яндекс за запитами користувачів, що формуються, почали видаватися саме сторінки вашого сайту?

Без всяких сумнівів, першим кроком до цього є складання ключових слів – складання семантики. В подальшому, Ви вже начеркуєте умовний “каркас”, призначений для розподілу ключових слів по відповідним посадковим сторінкам. І тільки після всього цього слід приступати до написання статей і впровадження в них метатегів.

До речі, цікаво, але на просторах Інтернету можна знайти безліч визначень семантичного ядра, ось деякі з найбільш поширених:

  1. “Семантичне ядро являє собою строго упорядкований набір пошукових слів і їх різноманітних словосполучень, а також морфологічних форм, які в свою чергу найбільш точно здатні охарактеризувати вид діяльності, опис послуг або перелік пропонованого товару, представленого на сайті”.
  2. Автори словника SEO-термінів на своєму сервісі SeoPult, у своєму визначенні семантичного ядра недалеко відійшли від того визначення, яке вже було представленого вище. На їхню думку, семантичне ядро – це найбільш повна база, що складається з набору пошукових слів і їх різноманітних словосполучень, а також морфологічних форм, які в свою чергу найбільш точно здатні охарактеризувати вид діяльності, опис послуг або перелік пропонованого товару, представленого на сайті”.
  3. І як вважають автори блогу Seoprofy.ua, які дещо відступили у своєму визначенні поняття семантичного ядра – воно являє собою певний список ключових слів, які розподілені по сайту, і який в свою чергу будуть використовуватися для подальшого просування ресурсу

Якщо узагальнити всі вище представлені думки, то в підсумку отримуємо те, що семантичне ядро сайту – це найбільш повний перелік різноманітних пошукових запитів, а також їх форм і словосполучень, здатних описати вид діяльності, послуги, товари, і повністю охоплюють всю тематику сайту. При цьому в семантичному ядрі максимально повно враховуються побажання і інтереси користувачів, при цьому воно само по собі максимально відповідає бізнес-цілям всього проекту в цілому.

Навіщо ж потрібна кластеризація і що це взагалі таке

Кластеризація – це проведення групування ключових слів, що виконується на основі проведення аналізу пошукових систем. Як же це працює на практиці?

Візьмемо два запити, наприклад “купити лак для нігтів” і “лак для нігтів”

Після цього збираємо пошукову видачу окремо для кожного з наших запитів, потім зберігаємо 10 url отриманих з кожної вибірки і проводимо перевірку на наявність загальних url в обох ведучих.

У разі, коли є хоча б 3-5 загальних url (кількість залежить безпосередньо від точності кластеризації, яку ми можемо задавати самостійно), то такі запити групуються.

Проведення кластеризації здатне істотно скоротити рутинні процеси при роботі по угрупованню семантичного ядра. За умови, що спеціалісту по семантичному ядру необхідно розібрати приблизно 100 000 ключових слів, проводячи поділ слів на групи – це займе у нього приблизно 2-3 тижні. При використанні ж процесу кластеризації, цей же обсяг роботи займе приблизно годину-півтори.

Крім того, кластеризація дозволить уникнути помилок в процесі просування різних запитів на одній сторінці. Такі пошукові системи, як google виробляють оцінку “комерційних” запитів від “стандартних” запитів і в результаті виходить, що половина семантичного ядра здатна вийти в “ТОП-10”, а його друга частина просто не зможе туди потрапити. Саме для того, щоб уникнути подібної ситуації, і використовується кластеризатор.

Як кластеризація допомагає в просуванні сайту

Класифікація цільових сторінок, під які здійснюється просування

Підвищується швидкість обробки даних

За умови, що структура сайту повністю згрупована, а внутрішня кластеризація оптимізована без помилок, то це вже є половиною справи, за умови, що ми говоримо про український ринок. У разі ж, якщо говорити про західні ринки, то тут ще обов’язково потрібна наявність посилань. Виходячи з накопиченого досвіду, можна говорити про те, що при коректній текстовій оптимізації і правильній кластеризації, приблизно 50%-60% запитів виходять в ТОП без якого-небудь додаткового зовнішнього втручання. Говорячи про інтернет-магазини або ж класіфайди (портали і агрегатори), то тут навіть немає потреби в якихось  унікальних текстах.

Також, один з найважливіших моментів кластеризації – це ранжування в пошуковій системі. На даний момент немає жодного сенсу намагатися боротися з автоматичним ранжуванням в пошукових системах. Набагато практичніше прийняти правила пошукових систем і підлаштуватися під це ранжування для того, щоб увійти в необхідні типи сторінок і продовжити успішне просування сайту.

Які існують методи кластеризації

Soft — це те, що було описано раніше. Береться маркерный запит характерний якій-небудь категорії інтернет-магазину і вже до нього проводиться підв’язка інших запитів, після чого просто порівнюється видача. В якості прикладу беремо “купити блиск для губ”, “купити блиск для губ ціни” і “купити блиск для губ в Київі”. Ці запити мають з головним запитом 3-5 зв’язків.

Складені запити “прив’язуються” і на цьому перевірка закінчується. У результаті виходить кластер ключових слів, які і слід просувати.

Але є тематики куди більш конкурентні. В якості прикладу можна взяти пластикові вікна. В даному випадку необхідно проводити перевірку, націлену на те, щоб всі запити, які були підв’язані до головного, могли б просуватися незалежно один від одного і необхідно порівняти, чи є по цим запитам у видачі однаковий url. Порівняння видачі необхідно проводити не лише з головним запитом, але також і між собою. І надалі, групуємо тільки ті запити, які в подальшому можуть бути пов’язані між собою.

У більшості випадків достатньо проведення Soft кластеризації. Сюди можна віднести інтернет-магазини, оскільки вони мають не дуже конкурентні категорії, а також які-небудь інформаційні ресурси.

У випадку роботи з конкурентними тематиками, звичайно ж рекоменддуется проведення Hard кластеризацію.

Інструменти, що полегшують ручну кластеризацію

Існує кілька типів інструментів, які можуть допомогти в такій важливій справі, як просування вашого сайту. На першому місці варто звернути увагу на електронні таблиці, а саме такі, як Excel, OpenOffice або LibreOffice. На другому місці стоїть Гугл Докс, який з кожним роком все більше і більше підкорює серця всіх сео-фахівців, адже саме в ньому зручно не тільки редагувати в режимі онлайн, але і вказувати на помилки, складати звіти та інше. Далі йде kg.ppc-panel і немаловідомий Keyword Assistant.  Крім цих інструментів існують і автоматичні.  Досить часто використовуваними є групирувальник ключів для PPC, Rush Analytics, SEMparser, Just Magic, SEO intellect, Coolakov, що набирають популярність, і багато інших.

Давайте розберемо найбільш використовувані інструменти для кластеризації

Кластеризація в Rush Analytics

У нас є 3 типи кластеризації і модуль кластеризації:

Групування за Wordstat є найбільш простий і менш витратний метод оптимізації, з точки зору економії часу. Цей метод ідеально підійде для ситуацій в яких про структуру сайту ми не знаємо практично нічого.

  1. В Excel завантажуємо в одну колонку всі ключові слова, в іншу колонку завантажуємо частотність за Wordstat, після чого відправляємо отриману інформацію на кластеризацію.
  2. Виробляємо сортування всього отриманого списку за спаданням: нагорі у нас стоять найбільш частотні слова – як правило найкоротші.
  3. Даний алгоритм працює наступним чином: беремо перше слово і пробуємо вже до нього прив’язати всі інші слова, після чого виробляємо їх угруповання. Всі варіанти що привязались, переміщуємо в новий файл і виробляємо їх сортування заново, після чого проводимо цю ж операцію заново.
  4. З отриманого списку ключових слів, ми формуємо набір кластерів.

Групування за маркерами. Цей спосіб підійде для ресурсів у яких структура сайту вже визначена. Цей спосіб відмінно працює в e-commerce (наприклад, для сайту інтернет-магазину).

  1. Ми вже знаємо маркерный запит – це основний запит по сторінці або декілька запитів, під якими вона просувається.
  2. Беремо список ключових слів і в колонці праворуч відзначаємо одиницями маркерні запити, а всі інші запити відзначаємо нулями.
  3. Наступною дією, взявши маркерне слово намагаємося прив’язати до нього всі інші ключові слова, після чого отриманий результат згрупувати в кластери. Тут дуже важливо розуміти, що в цьому алгоритмі ті магічні слова, які мають позначку одиницями, ніколи не будуть якось пов’язані один з одним і ми не будемо робити спроб з їх прив’язці.

Комбінована кластеризація. У цьому алгоритмі поєднані два описаних вище методи

  1. Ми виробляємо завантаження ключових слів після чого відзначаємо “маркер або не маркер” і частотність.
  2. Потім прив’язуємо всі слова, які ми можемо прив’язати до маркерних запитів.
  3. Беремо ті з ключових слів, які залишилися без прив’язки і групуємо їх між собою використовуючи Wordstat.
  4. Решту результати будуть переміщені в “некластеризовані”.
  5. В результаті ми отримуємо вже відому нам структуру сайту. Крім того, також ми виробляємо автоматичну кластеризація всіх інших ключових слів, що в результаті допоможе нам у розширенні структури сайту.

Кластеризація в KeyAssort

В якості новачка SEO софта виступає програма KeyAssort. Ця програма заточена під проведення кластеризації запитів по входу в ТОП-10. У своїй роботі програма активно використовує XML ліміти такого пошуковика як яндекс з-за чого обробка великого семантичного ядра цілком може зажадати від Вас покупки додаткових лімітів, тому необхідно бути до цього готовим перед початком використання цієї програми.

Сама по собі програма досить зручна, має дружній інтерфейс і нарікань на її роботу поки що не надходило. Фактично, алгоритм роботи програми складається з двох основних етапів.

Для ключових фраз зчитуються url отримані зі списку видачі ТОП-5, ТОП-10, ТОП-20 і ТОП-50

Після цього проводиться аналіз посилань для того, щоб виявити наявність у них url і фраз, що збігаються і мають загальну складову.

Виконавши подібне порівняння в рамках лише одного запиту, абсолютно нескладно обробити кілька тисяч ключових слів, що абсолютно було б немислимо при проведенні такого обсягу роботи вручну.

Програма KeyAssort має два типи проведення кластеризації Soft і Hard. При цьому слід зазначити, що виробляється визначення спеціального параметра, такого як “сила кластеризації”, що впливає на “м’якість” виробленої вибірки:

  • При використанні методу Soft, якщо для ключа знайдено число збігів з іншими URL’ми, яке більше або дорівнює встановленій силі кластеризації, то сам запит додається до групи.
  • При варіанті Hard, ключовики вже потрапляють в одну групу за умови, якщо мають загальне число збігів яке більше або дорівнює силі кластеризації.

Перший варіант більшою мірою підходить для використання в роботі з інформаційними сайтами – тут істотно більша вибірка і менше груп. Другий метод кращий для використання в комерційних нішах, він більш точний, але при  цьому і має набагато більше груп.

Як правило, всілякі інформаційні нотатки містять у собі багато супутньої інформації як по темі безпосередньо самої статті, так і за схожимо тематиками, так само в них використовується велика кількість синонімів і схожих термінів, тоді як при комерційному використанні необхідно максимально точний збіг зазначених ключів на сторінці, що необхідно для виходу в топ пошукової системи.

Після закінчення кластеризації виробляється угруповання семантичного ядра (що це таке, ми вже розглядали вище). На основі отриманої інформації  Ви виробляєте аналіз отриманих кластерних ключових слів і формуєте з них розділи і сторінки сайту. Тут важливо не лише написання текстів, що відповідають пошуковим запитам, але також і логічність оформлення всього сайту націлена для зручності відвідувачів.

Наступною програмою, яку б ми хотіли розглянути, є Key Collector

Використовуючи Key Collector, ви можете не лише в істотній мірі спростити процедуру з підготовки семантичного ядра для своїх сайтів, але так само і отримати більш повний і якісний результат за їх оцінкою.

Програма не націлена на роботу з вже готовими базами даних, і вона не займається генерацією ключових фраз. Замість цього, використовуючи Key Collector Ви можете отримати актуальну інформацію безпосередньо від сервісів-джерел. Цей додаток дозволить отримати інформацію з широкого переліку найбільш популярних як українськомовних, так і зарубіжних джерел. Задіявши можливості програми, які цікавлять саме Вас, в результаті Ви отримаєте максимально повну вибірку з високочастотних, середньочастотних і низькочастотних фраз. Що слід відзначити окремо, при проведенні збору семантичного ядра, у Вас є можливість вибору саме свого регіону, крім того є можливість виставити глибину пошуку, що вкрай важливо для того, щоб не витрачати час на аналіз словосполучень, які  не представляють для Вас ніякого інтересу.

Всі ключові фрази, додані в проект вручну або зібрані в результаті вибірки, можна оцінювати за десятками параметрів, наприклад, таким як вартість їх просування, рівень конкуренції, популярність, сезонність, трафік, або геозалежність.

Крім того, програма Key Collector дозволяє проведення визначення найбільш релевантних, за версією пошукових систем, сторінок, що знаходяться на досліджуваному сайті. Результат такого аналізу можна отримати в один клік, вивантаживши його у форматі MainLink, SAPE або Rookee. крім цього, доступний так само і експрес-аналіз позицій в пошуковій видачі і збір рекомендацій по проведенню внутрішньої перелінковки.

З усіма отриманими результатами можна працювати як безпосередньо в самій програмі Key Collector, так і зробивши їх експорт у форматі CSV або Excel. Досить зручне класичне табличне подання всіх даних, включаючи можливість їх фільтрації, а також додаткові спливаючі редактори, що дозволяє найбільш повно аналізувати всі додаткові відомості

KeyCollector – це не лише програма з комплексного просування сайту, це ще й Ваш особистий помічник при необхідності складання семантичного ядра. Програма покликана з’економити Вам величезну кількість часу, який було б витрачено на пошук і обробку ключових слів, що Вас зацікавлять. Сам процес пошуку ключових слів у представленому продукті, а також побудова семантичного ядра – максимально автоматизований.

Говорячи про можливості програми, слід відзначити наступні переваги:

  • Збір “ключових” слів;
  • Побудова семантичного ядра;
  • Визначення основних ключових слів, які використовуються конкурентами для просування своїх ресурсів;
  • Експрес-аналіз сайту на його відповідність свого вмісту заданому семантичному ядру.
  • Визначення цінності, а так само вартість ключових фраз;
  • Знімання позицій.
  • Видача рекомендацій щодо необхідної перелінковки;
  • Визначення релевантних сторінок ресурсу;
  • Аналіз позиції ресурсу при формуванні пошукової видачі;
  • Вивантаження даних в форматі SAPE, Rookee, MainLink у всього лише один клік;
  • Імпорт даних в CSV або Excel;

До особливостей продукту необхідно віднести те, що він має близько 70 можливих параметрів оцінки ключових фраз, використовуючи для цього такий пошуковик як Яндекс. Програма має можливість інтеграції з посилальним брокером і працює безпосередньо з декількома як україномовними, так і зарубіжними пошуковими ресурсами. Завдяки цьому, є можливість за добором найбільш релевантних як високочастотних, середньочастотних, так і низькочастотних запитів.

З усього перерахованого вище не складе труднощів зробити висновок про те, що правильно проведена кластеризація запитів семантичного ядра – це один з найбільш важливих етапів у роботі з абсолютно будь-яким проектом. Кластеризація дозволяє проводити правильне налаштування сайту вже на початкових етапах становлення ресурсу, що надалі є запорукою того, що створений ресурс надалі зможе успішно розвиватися і буде перебувати в топі вибірок пошукових сайтів у своїй групі

Крім того, проведення кластеризації дозволить Вам уникнути необхідності перероблення сайту і переглядання його структури після того, як Ви витратите кілька місяців на розкручування і просування сайту.

Від себе можемо лише додати, що угруповання за допомогою описаних вище сервісів це не тільки добре і зручно, але ще і в досить високій мірі професійно. При цьому, хотілося б відзначити, що в будь-якому випадку, щоб бути вже на всі 100% впевненим у результаті успіху проведення кластеризації, в будь-якому випадку фінальний етап кластеризації семантики найкраще робити самостійно саме руками.